Åpent møte om Vestfoldmuseene mandag 26. oktober

Vestfoldmuseene var tema på åpent møte i regi av Foreningen Gamle Sandefjord og Sandar Historielag mandag 26. oktober. Direktøren for Vestfoldmuseene, Nils Anker, takket for invitasjonen, gikk gjennom virksomheten for en lydhør forsamling og inviterte til videre samarbeid med foreningene. Nettsiden http://vestfoldmuseene.no/ gir meget god informasjon om virksomheten.

IMG_8784Nils Anker var spesielt bedt om å svare på hva de videre planene for utbyggingen av Hvalfangstmuseet og 100-årsjubileet i 2017. På investeringskontoen for utbyggingen mangler det fortsatt 4 millioner. Styret vil gå en ny runde med fylkeskommunen i håp om øket bevilgning. Ellers blir det utvidet for 20 millioner, konstaterte direktøren. Er det en passende gave fra eier Sandefjord kommune til jubileet? Tenk stort – oppfordret Gunlaug R. Aakerholdt! Og ordfører i Sandefjord kommune, Bjørn Ole Gleditsch, sitter i representantskapet!

IMG_8790Tilhørerne stilte mange spørsmål og hadde synspunkter på den beklagelige nedleggelsen av Bymuseet og Sjøfartsmuseet i Sandefjord som bystyret i Sandefjord vedtok. Sandar Historielag fikk positivt svar om å få låne gjenstander til mulige utstillinger gratis.

Strategiplanen for Vestfoldmuseene skal rulleres i 2015. Den legges ut på høring vinteren 2016.

Dette innlegget ble publisert i Aktiviteter, Nyheter. Bokmerk permalenken.