Sandar Historielag har eid Gamlestua i 40 år

Lørdag 1. juni 2019 markerte Sandar Historielag at det er 40 år siden arvingene etter Kristiane og Antoni Tørrestad overdro husmannsplassen Gamlestua til historielaget.

Markeringen skjedde i strålende solskinn og behagelig temperatur, og de vel 30 fremmøtte kunne nyte Gunlaug Riis Aakerholts velsmakende «kjærlighetssuppe»,  hyggelig trekkspillmusikk og interessant informasjon om Gamlestua gjennom de siste 40 årene.

Edvard Trevland (102 år) fortalte om egne opplevelser i Tørrestadgrenda. (Se nederst på siden).

Til høyre står historielaget leder, Arne W. Gregersen.

Åse Turid Langørgen, tidl. leder av historielaget, fortalte om hyggelige minner fra stedet.

Det var deilig og varmt og mange koste seg i sola på husmannsplassen.

Gunlaug Riis Aakerholt fortalte om nyttevekster og serverte «kjærlighetssuppe» til alle fremmøtte.

Dagen inneholdt også en hyggelig dugnad som ble ledet av Else og Nils Kristen Nilsen.

Slipesteinen var et viktig hjelpemiddel i tidligere tider.

Noen av dugnadsgjengen ved uthuset som også huser utedo, som i gamle dager.

Edvard Trevland (102 år) fortalte inspirert og levende om sin tid som hvalfanger, krigsseiler, Jotun-ansatt, skihopper (personlig rekord 44,5 m), populær munnspiller og innbygger i Tørrestadgrenda.

Det ligger en film fra dagen på Sandar Historielags facebook-side.