Kulturminnevandring på grensegården Kjær gård

Onsdag 19. juli 2017 var det fellestur for historielaga i Tjølling, Sandar og Hedrum til Kjær gård i Sandar.

Tor Bjørvik (Hedrum Historielag) takket ekteparet Meum behørig og overrakte en bok for at de 3 historielagene fikk komme til vakre Kjær gård.

Kjær gård ligger i Sandefjord kommune, helt inntil grensa til Tjølling/Larvik. Vi var på gården til Rolf Meum. Han har stor interesse for historie, og har laga et museum på gården. Her er bl.a. Norges eneste «Ole Ellefsæter-museum».

Etter en omvisning i museet dro vi inn til gapahuken som Rolf Meum har satt opp ved et tjern inne i skogen. Her ble det orientering og natur og litt mer historie.

Gårdeier Rolf Meum var den perfekte vert for Kulturminnevandringen onsdag 19. juli 2017.

hvor det øyensynlig var godt med yrende liv.

Ved gapahuken, Kjærsdomen, var det gravd ut en dam.

Kjærsdomen er det artige navnet på gapahuken.

Gårdeier Rolf Meum ledet an i vandringen til Gapahuken og dammen i skogen.

På Kjær gård er det også et praktfullt våningshus.

Inne i Ole Ellefsæter-museet fulgte de nær 100 fremmøtte ivrig med på gårdeier Rolf Meums interessante og artige orientering.

Rolf Meum, eier av Kjær gård / Meum Frukt og Grønt AS, orienterte om Ole Ellefsæter-museet mens initiativtaker til kulturminnesamlingen, Tor Bjørvik (Hedrum Historielag) fotograferte ivrig.

Ole Effefsæter-museet inneholdt også en anselig mengde gamle og nyere ski, - både langrenn- og hoppski.

Ole Effefsæter-museet inneholdt også en anselig mengde gamle og nyere ski, – både langrenn- og hoppski.

Tor Bjørvik (Hedrum Historielag) ønsket medlemmer av Hedrum-, Tjølling- og Sandar Historielag velkommen til Kjær gård.

Svein Holtedahl fortalte om egen barndom i området nær Kjær gård.

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.