Foredrag om Pilegrimsleden gjennom Vestfold / Sandefjord

Foredrag om Pilegrimsleden gjennom Vestfold / Sandefjord ved rådgiver i Kulturarv Vestfold, arkeolog Cathrine S. Engebretsen.

Mandag 18. november 2019 kl. 18.00 på låven på husmannsplassen Øvre Myra,
Schanches gt. 24, 3211 Sandefjord
Kopi: Vestfold Fylkeskommunes hjemmeside: 26.06.2019. Av:Charlotte N. Erikstad

Nå blir det pilegrimsled gjennom Vestfold

Nå starter merkingen av Tunsbergleden med over 800 turskilt. Cathrine S. Engebretsen (t.v.) og Ellen Eriksen viser fram skiltene som skal merke pilegrimsleden gjennom Vestfold.Foto: Marita Nilsen / VFK
Tunsbergleden er godkjent som en del av den nasjonale pilegrimsleden, St. Olavsvegene, som går til Trondheim. Nå skal 110 km med pilegrimsled gjennom Vestfold merkes med over 800 turskilt.

Pilegrimsleden gjennom Vestfold starter i Larvik og går 110 kilometer nordover mot Haslum kirke i Bærum. Der møter Tunsbergleden på Gudbrandsleden, som går videre til Trondheim.

Pilegrimsledene er merkede turstier basert på kulturhistorie fra middelalderen. De passer for alle som ønsker å gå tur, og er spesielt tilrettelagt for lange vandringer. Etter hvert blir det flere overnattingstilbud og tilbud om mat langs Tunsbergleden.

Ellen Eriksen (FrP), leder av hovedutvalget for kultur, idrett og friluftsliv, er glad for at Vestfold nå kan by på en egen, merket pilegrimsled til innbyggere og turister.

– Dette blir en arena der Vestfolds kulturhistorie fra middelalderen kan deles med innbyggere og tilreisende. Med pilegrimsleden får mange tilgang på bynært friluftsliv og langvandring gjennom hele Vestfold. I tillegg til muligheten for lange fotturer, åpner leden for verdiskaping for næringsdrivende langs traseen. Jeg oppfordrer folk i Vestfold til å ta seg en tur på pilegrimsleden, sier Eriksen.

Vestfold fylkeskommune har arbeidet med en pilegrimsled gjennom Vestfold siden 2012. Tiltaket ble politisk behandlet og vedtatt av fylkestinget i «Strategisk kultur- og idrettsplan for 2015-2018».

Hva er en pilegrimsled?

Den statlige satsingen på pilegrimsleder kalles St. Olavsvegene. St. Olavsvegene er basert på historiske kilder og fører fra Danmark, Sverige og Finland gjennom ulike deler av Norge til Trondheim. Nidaros domkirke var det mest kjente og besøkte målet for pilegrimer i middelalderens Norden og er i dag endemålet for alle St. Olavsvegene.

Nå har Nasjonalt pilegrimssenter, som er underlagt Kulturdepartementet, godkjent Tunsbergleden som en del av St. Olavsvegene. Med det kobles de norske og danske pilegrimsledene sammen over landegrensen i fergeforbindelsen mellom Hirtshals og Larvik.

– Satsingen på Tunsbergleden er et samarbeid mellom mange aktører – fylkeskommuner, kommuner, grunneiere, Fylkesmannen, Visit Vestfold, næringsliv, pilegrimsforeninger, Den norske kirke, Vestfoldmuseene og nasjonale myndigheter. Aktørene har hatt dialog om utviklingen av pilegrimsleden og hvordan den skal brukes framover, sier Cathrine Stangebye Engebretsen, rådgiver/arkeolog i Vestfold fylkeskommune og koordinator for Tunsbergleden.

Bak pilegrimsledene i Norge ligger kulturhistorie fra middelalderen. Men pilegrimsfenomenet har eksistert gjennom flere tusen år over hele verden. Folk vandrer på pilegrimsruter av mange ulike grunner, åndelige, personlige eller for rene kultur- og naturopplevelser.

110 km turstier i enkelt terreng

I løpet av sommeren blir pilegrimsleden merket og gjort klar for vandrere. Terrenget er enkelt og passer de fleste.

Etablering av formidlingen av kulturhistorie for pilegrimsleden er del av fylkeskommunens Kultur- og idrettsplan for Vestfold 2019-2022. I tillegg til historieformidling knyttet til St. Olav og kulturminner fra middelalderen, vil også opplevelser av andre kulturminner og vikingtidshistorie være mulig langs Tunsbergleden.

– På traseen ligger kulturminnene Kaupang, Istrehågan, Gokstadhaugen, Vikingodden i Tønsberg, Borrehaugene, Midgard vikingsenter og Gildehallen på Borre. Store deler av Tunsbergleden følger veiløp som har vært i bruk fra middelalderen, blant annet gjennom byene Sandefjord og Tønsberg, sier Cathrine Stangebye Engebretsen.

Nå starter merkingen av Tunsbergleden med over 800 turskilt. Den offisielle åpning av pilegrimsleden markeres i Tønsberg lørdag 3. august, på den historiske lille St. Olavfestdagen.

Mer om pilegrimsleden

• Tunsbergleden er godkjent av Nasjonalt pilegrimssenter som offisiell St. Olavsled, innunder den statlige satsingen «Pilegrimsleden – St. Olavsvegene til Trondheim»
  • Informasjon til vandrere kommer på nettsidene til Vestfold fylkeskommune og Visit Vestfold.
  • Pilegrimsleden gjennom Vestfold er omtrent 110 kilometer lang, som fem lange dagsmarsjer.
  • Pilegrimsleden gjennom Vestfold blir en del av Tunsbergleden fra Larvik i sør til Haslum i Bærum i nord. Tunsbergleden kobles til Gudbrandsdalsleden ved Haslum middelalderkirke. Gudbrandsdalsleden går derfra videre til Trondheim.
  • Pilegrimsledene i Norge er turstier basert på kulturhistorie fra middelalderen. De passer for alle som ønsker å gå tur – men er spesielt tilrettelagt for lange vandringer. Etter hvert blir det flere overnattingstilbud og tilbud om mat langs leden.
  • Tunsbergleden er resultat av samarbeid mellom tre fylkeskommuner og alle kommunene langs traseen. Tunsbergleden merkes gjennom Vestfold i sommer, mens leden gjennom kommunene i Viken fylke blir ferdig merket våren 2020.
  • Pilegrimsleden gjennom Vestfold er en av satsningene i «Strategisk kultur og idrettsplan for 2019 – 2022»

Se hvor Tunsbergleden går gjennom Vestfold

Emneord: Kulturarv