Svært vellykket Myradag – 2019

Tradisjonen tro ble dagen arrangert siste lørdag i august på husmannsplassen Øvre Myra. Mange hadde møtt opp for å få en smak av gamle dager, både i form av rømmegrøt og saft, vafler, hjemmelagde husflidprodukter og ikke minst teaterforeningens seniorgruppe som hadde skrevet et lite teaterstykke for anledningen. Osvald Rydjord hadde brukt mange timer på å lage en slektstavle for siste husmann på stedet. Tavlen var en gave til eierforeningene. Bjarne Sommerstad plantet et ask tuntre godt assistert av Myradagkomiteens leder Gunlaug Riis Aakerholt og Nils-Kristen Nilsen.

Varaordfører, Bjarne Sommerstad, hadde fått æren av å plante det nye tuntreet på husmannsplassen.

Arrangementskomiteens leder, Gunlaug Riis Aakerholt, hadde funnet fram til at rødask har samme kraft og nytte som vanlig ask, og det ble derfor dette treslaget som ble plantet med god assistanse av Nils-Kristen Nilsen.

Osvald Rydjord har laget en flott slektstavle for siste husmann som bodde i framhuset. Denne ble gitt i gave til eierforeningene, Foreningen Gamle Sandefjord og Sandar Historielag.

Olaf Akselsen hadde tatt noen gode bilder av avissider i SB fra 1989 da Foreningen Gamle Sandefjord og Sandar Historielag kjøpte husmannsplassen sammen.

Sandefjord teaterforeningens seniorgruppe som hadde skrevet et lite teaterstykke for anledningen. Dette ble svært godt mottatt av de frammøtte.

Vaflene gikk som «varmt hvetebrød» hele dagen.

Lars Ove Strat sørget for at rømmegrøten holdt høy kvalitet.

Jan Erik Lolland hadde tatt med seg kjæresten, Heidi. Jan Erik er i ferd med å lære seg treskjærerkunsten. Han har også vært på treskjærerkurs på Dovre og kunne vise fram et ferdig produkt.

Anne Lise (Lisa) Grytbak hastet fra den ene salgsboden til den andre.

Det var hyggelig å se at mange hadde benyttet sykkelen for å ta seg fram til Øvre Myra.