TEMAVANDRING – ELGESEM STEINKRETS, SANDEFJORD

SØNDAG 30. MAI 2021 KL 12.00.
(Utsatt fra søndag 9. mai)
Utsatt Temavandring sammen med Sandefjord Turistforening fra Elgesem steinkrets, gamle E18 (Raveien).
FRAMMØTE ELGESEM STEINKRETS KL 12.00.
Kl 12.00: Sandar Historielag informerer om hva denne steinsetting kan fortelle oss v/ Ragnar Orten Lie fra Kulturarv i Vestfold og Telemark. Se under.
Kl 12.45: Turistforeningen tar med de frammøtte på en tur som dere bestemmer.
Litt bortgjemt på Elgesem står en steinsetting fra jernalderen. Steinsettingen står i en skoglund mellom nye og gamle E18 (Raveien). Den består av to store og en rekke mindre steiner satt i krets for å markere skip og grav, og like ved ligger flere lave gravhauger fra perioden fra før Kristus til vikingtiden.
Feltet er inngjerdet, og det er muligheter for parkering i nærheten.
PÅMELDING: 91301685 /
HUSK KORONA-AVSTAND (minst 1 m mellom kohortene) UNDER HELE ARRANGEMENTET!
RAGNAR ORTEN LIE:
Ragnar Orten Lie har ansvar for koordinering av arbeid med Vikingfylket Vestfold og Telemark. Ragnar jobber også mye med metallsøkermiljøene. Utdannet religionshistoriker med spesialisering i norrøn religion. Interessefelt innen smedtradisjoner, bruk av huler og hellere, metallsøk, eldre jaktmetoder og falkonering. Hvis alt går etter planen, kommer han til Elgesem steinkrets søndag 30. mai 2021 kl 12.00.
Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.