PILEGRIMSVANDRINGEN FØRTE TIL STOR GAVE

TOR OSCAR JØRGENSEN GIR 100.000 KR TIL ETABLERING AV EN FORENING FOR PILEGRIMSVANDRERE I SANDEFJORD.

Religionshistoriker og kulturformidler Eivind Luthen ledet ca 30 interesserte «pilegrimer» langs pilegrimsleden gjennom Sandefjord sentrum søndag 26. september 2021. Vandringen startet på Pukkestad gård med et inspirerende foredrag av Luthen. Han fortalte bl.a. om fordeler ved å gjennomføre slike vandringer.

Tor Oscar Jørgensen (t.v. på bildet) har gjennomført mange pilegrimsvandringer de siste årene, ble så revet med i entusiasmen for slike vandlinger, at han lovte å gi 100.000 kr til opprettelse av en forening for pilegrimsvandrere i Sandefjord. Han fortalte at han ønsket å gi noe tilbake for alle de flotte opplevelsene han hadde hatt på pilegrimsledene i Norge og andre land.

Hotel Atlantic er godt merket med de riktige symbolene på veggen. Dagens vandring ble avsluttet ved gapestokken ved Sandar kirke. Deretter gikk de fleste ned til havnen hvor en kopi av vikingskipet Gokstad bygges. Skipet skal få sin faste havn i Sandefjord etter en byggeperiode på 5-6 år. Litt over ett år har gått allerede.