LAURVIK GREVSKAB: GREVEN, PRESTEN OG HUSMANNEN

Onsdag 2. november kl 18.00

Fredag 4. november kl 18.00

Lørdag 5. november kl 16.00

Billetter kr 150,- ved inngangen. Bruk gjerne Vipps.

————————————————-

Sandar Historielag har invitert Sandefjord Teaterforenings seniorgruppe til å dramatisere hvordan det kunne være for innbyggerne i Sandar / Sandefjord å leve under grevskapstiden (1671 – 1821). Sandar Spelemannslag har funnet fram tidstypisk musikk som de framfører i forbindelse med Seniorteaterets tablåer.
Disse oppføringene i kirken er historielagets avslutning av markeringen av at det er 200 år siden det ble slutt på grevskapsperioden.
————————-
Anita Wiklund Norli (styremedlem og en av forfatterne av boken Greven og hans undersåtter, makt og avmakt gjennom 150 år) har gitt oss følgende bakgrunn for spillet:
Fra 1671til 1805 var Gyldenløve og hans etterkommere overhoder for Larvik grevskap. Grevskapet omfattet både ladestedet Sandefjord og prestegjeldet Sandeherred, det gamle navnet for Sandar.
Grevene, som bodde i København, fikk eksklusive rettigheter og privilegier. De hadde blant annet eiendomsrett til kirkene og utnevnte prestene.
Dette utløste interessekonflikter og fikk betydelig innflytelse på livene til menneskene som bodde i grevskapet. Her oppsto det stadig spenninger mellom det grevene og deres representanter ønsket, og hva undersåttene i grevskapet oppfattet som akseptabelt og mulig i sitt strev for å brødfø seg og sine.
Slik var situasjonen da det på slutten av 1700-tallet skulle bygges ny kirke i Sandeherred.

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.