Lokale filmer

På denne siden ligger det historiske filmer om Sandefjord.

Bygging av tankbåt på Framnes

Dette er en gammel film fra byggingen av en 16000 tons tankbåt på Framnes på 50 tallet. Filmen viser i detalj hvordan skipsbygging foregikk, fra tegning til prøvetur.

Viking for en dag

Viking for a Day ble laget for å promotere Vestfoldhavnene, Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Horten som sannsynlige cruiseanløp.

Gaia vikingtur 2005

Gaia seiler den gamle vinkingruten til Irland.

Husmannsplasser i Sandarskogen

Sommeren 1994 fulgte jeg min onkel Thor Sørensen, som vokste opp på Fokserød gård, sammen med hans søster og min mor Randi Christensen og min datter Hanne Sigrun Byhring på en vandring i de siste store skogområdene i Sandar vest for motorveien ved Fokserød. Vi besøker Fokserød, Vakås, Frydendal, Mølla ved Frydendal, Olsestua og den lille plassen Løken. Thor Sørensen forteller om min tippoldefar Søren Tolvsen, som var husmann på Frydendal under Bjørnum gård, møllemester og laget akevitt på Haukerød skysstasjon.

Roklubben og Stubbadet 1957

Denne filmen må du laste ned.

2 svar til Lokale filmer

1. Jonas nilsen sier:

Jeg sitter her med min mor og tante. De er barna til kusinen til faren til Hanne hvilket er den yngste dere ser på den nederste videoen på siden. Faren til Hanne Sigrun Byrhing heter Arnfin Kristensen og han skulle arve en liten del av Fokserød gård delt med sine to kusiner, Berit og Randi og hans to fettere Kai og Torbjørn. Berit Nilsen er min bestemor, men alle sammen mistet Fokserød gård fordi staten tokk den. De fikk litt penger, men mye mindre enn det de egentlig skulle fått. Dette synes jeg er urettferdig av staten å gjøre mot oss. Det er lenge siden nå, men jeg vil prøve å finne ut en måte å få tilbake den delen som er vår eller i hvertfall få de pengene vi skulle fått fra starten tilbake. Vet ikke helt hvordan. Håper noen kan fortelle meg litt om hvem som eier gården nå eller om den fortsatt er i bruk og noen tips om hvordan jeg skal få den tilbake. 😀

2. Jonas nilsen sier:

Jeg misforsto moren min. Randi er moren til Arnfin ikke kusinen.